دسترسی سریع

موسسه آموزش عالی رسام مفتخر است در سه مقطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به شیوه­های قید شده در زیر دانشجو بپذیرد.

پذیرش کاردانی و کارشناسی

  • آزمون

در پذیرش از طریق آزمون پذیرش دانشجو از طریق کنکورهای سراسری صورت گرفته و پذیرفته‌شدگان نهایی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اعلام می‌شوند.

  • انتقالی

متقاضیان انتقال بر اساس ضوابط وزارت علوم، می­توانند در موعد مقرر که سالانه از سوی وزارت علوم اعلام می‌شود، درخواست انتقال خود را صرفاً از طریق پورتال سازمان امور دانشجویان ارسال نمایند.

  • تغییر رشته داخل موسسه

دانشجویان شاغل به تحصیل در موسسه آموزش عالی رسام می‌توانند در صورت تمایل به تحصیل در رشته تحصیلی دیگر با رعایت قوانین و مقررات مربوط، در صورت موافقت گروه و شورای آموزشی، درخواست تغییر رشته خود را به معاونت آموزش موسسه منعکس نمایند. موسسه پس از بررسی شرایط دانشجو و کسب مجوزهای لازم و در صورت داشتن ظرفیت در رشته مقصد اقدام به اعلام نتیجه خواهد نمود.

  • میهمان دائم

پذیرش میهمان دائم همانند انتقال، از طریق ثبت درخواست در پورتال سازمان امور دانشجویان صورت می‌گیرد.

  • میهمان یک نیمسال

پذیرش میهمان موقت نیز همانند انتقال و میهمان دائم از طریق ثبت درخواست در سازمان امور دانشجویان صورت می‌گیرد.

  • انتقال فرزندان هیات علمی و کارکنان دانشگاه

این بند مختص فرزندان اعضاء هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می­باشد. در خصوص این افراد در صورت دارا بودن شرایط قانونی و احراز صلاحیت کافی، پس از دو نیمسال تحصیل در دانشگاه مقصد به صورت میهمان، انتقال صورت می‌گیرد.

پذیرش کارشناسی ارشد

  • آزمون

در این روش پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری کارشناسی ارشد صورت می‌گیرد. پذیرفته‌شدگان نهایی از طریق سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اعلام می‌شوند.

  • بدون آزمون (استعدادهای درخشان)

متقاضیان پذیرش از طریق استعدادهای درخشان در صورت داشتن شرایط لازم و رزومه علمی می‌توانند درخواست خود را به معاونت آموزشی ارائه نمایند. موسسه پس از بررسی رزومه علمی و شرایط دانشجو و کسب مجوزهای لازم اقدام به پذیرش دانشجو خواهد نمود.
 


 

رشته­ های تحصیلی:

 

کاردانی

  1. کارداني ناپيوسته آموزش هنرهاي تجسمي
  2. کارداني ناپيوسته علمي کاربردي شهرسازي
  3. کارداني ناپيوسته معماري سنتي
  4. کارداني ناپيوسته علوم قضائي
  5. کارداني ناپيوسته معماري-معماري
  6. کارداني پيوسته نقشه کشي معماري
  7. کارداني پيوسته گرافيک-گرافيک
  8. کارداني پيوسته هنرهاي تجسمي نقاشي
  9. کارداني پيوسته حسابداري بازرگاني حسابداري
  10. کارداني پيوسته تربيت بدني - تربيت بدني

کارشناسی

  1. کارشناسي ناپيوسته معماري
  2. کارشناسي ناپيوسته ارتباط تصويري
  3. کارشناسي ناپيوسته شهرسازي
  4. کارشناسي ناپيوسته هنرهاي تجسمي-نقاشي
  5. کارشناسي ناپيوسته مديريت بازرگاني
  6. کارشناسي ناپيوسته علمي کاربردي حسابداري
  7. کارشناسي ناپيوسته آموزش هنرهاي تجسمي
  8. کارشناسي مهندسي معماري
  9. کارشناسي مهندسي شهرسازي
  10. کارشناسي پیوسته معماري داخلي
  11. کارشناسي پیوسته ارتباط تصويري
  12. کارشناسي پیوسته حسابداري
  13. کارشناسي پیوسته مديريت مالي
  14. کارشناسي پیوسته روانشناسي
  15. کارشناسي پیوسته طراحي پارچه

کارشناسی ارشد

  1. کارشناسي ارشد ناپيوسته مهندسي معماري منظر
  2. کارشناسي ارشد ناپيوسته مهندسي معماري
  3. کارشناسي ارشد ناپيوسته فناوري معماري-ديجيتال
  4. کارشناسي ارشد ناپيوسته فناوري معماري-بيونيک
  5. کارشناسي ارشد ناپيوسته معماري و انرژي
  6. کارشناسي ارشد ناپيوسته مطالعات معماري ايران
  7. کارشناسي ارشد ناپيوسته مهندسي معماري اسلامي


 


کاردانی :

    1. کارداني ناپيوسته آموزش هنرهاي تجسمي

هدف از دوره کاردانی رشته آموزش هنر، تربیت افرادی است که دانش نظری، مهارت عملی و نگرش لازم را جهت اشتغال به فعالیت های آموزشی و پرورشی در زمینه هنر داشته و بتوانند استعدادها و توانایی های بصری و هنری دانش­آموزان را شکوفا سازند.

توانایی ها و صلاحیت ها:

  • قادر به آموزش مهارت های بصری بوده و هماهنگی لازم را بین "دست و دید" (ادراک و ترسیم) دانش­آموزان به وجود آورند.
  • در زمینه آموزش های هنری پایه شامل: هنرهای تجسمی و خوشنویسی، مهارت لازم را کسب نمایند؛ به طوری که در ایجاد حرکت و هدایت هنری دانش­آموزان توانا شوند.
  • با استفاده از اصول و مبانی نظری و عملی هنری نسبت به اصلاح غلط آموزی های رایج، حرکت های اصولی را در آموزش هنری دانش­آموزان ایجاد کنند.
  • نقش هنر را در تحقق هویت و ارزش های فرهنگی جامعه درک کرده، به یک هویت فرهنگی مناسب با ایران اسلامی دست یابند.
  • به روش های ارزشیابی و تعبیر و تفسیر آثار هنری دانش آموزان مسلط شوند.
  • نسبت به هنر و پرورش هنری دانش آموزان، نگرش مثبت پیدا کرده و نقش هنر را در تکوین توانایی های بالقوه انسان درک نمایند.
  • قادر به ایجاد تغییر در نگرش و رفتار دانش آموزان، از راه توسعه آموزش های هنری باشند.

 

    1. کارداني ناپيوسته علمي کاربردي شهرسازي

هدف این دوره تربیت نیروی انسانی در امور مربوط به شهرسازی و در سطح کاردانی است. فارغ التحصیلان توانایی های لازم را در جهت اشتغال به امور شهرسازی اعم از کارهای مطالعاتی و برنامه ریزی و اجرایی به عنوان کمک کارشناس خواهند داشت. پیچیدگی مسائل و مشکلات شهری و اجرای برنامه های توسعه شهری در گرو نیروی انسانی ماهر و کاردان در سطوح مختلف بوده که بتواند در جهت حل معضلات جامعه شهری اقدام کند. نقش و توانایی های دانش آموختگان عبارتند از:

  • توانایی برنامه ریزی و طراحی شهری و منطقه ای
  • توانایی اجرای طرح های توسعه شهری
  • توانایی کار با تاسیسات، تجهیزات و خدمات شهری و امکان سنجی آن ها

 

    1. کارداني ناپيوسته معماري سنتي

هدف از تشکیل دوره کاردانی معماری سنتی تربیت افرادی است که ضمن آشنایی با اصول، ویژگی ها و روش­های اجرایی معماری سنتی و همچنین متعارف، مهارت و توانایی شرکت در ساخت و ساز سنتی را دارا باشد. با عنایت به کمبود نیروهای کارآزموده خصوصا در شهرهای کوچک و روستاهای بزرگ که غالبا دارای ساخت کالبدی سنتی هستند، تربیت افراد کاردان می تواند خلاء موجود در زمینه ساخت و ساز و ابنیه را مرتفع سازد.

 فارغ التحصیلان این رشته می توانند ضمن آشنایی با اصول و زبان معماری کلاسیک دانشگاه ها از یک سو و همچنین معماران و استادکاران سنتی از سوی دیگر نسبت به ساخت و ساز عملی در مقیاس واحد ساختمانی و یا تعمیر و مرمت بناهای متعارف که فاقد اهمیت خاص تاریخی و هنری هستند در بافت فرسوده شهرهای تاریخی و یا تغییر در عملکرد ساختمان های قدیمی به جدید و یا در ساختمان های جدید که با شیوه های سنتی ساخته می شوند و یا در روستاهای ایران همکاری و شرکت نمایند.

 

    1. کاردانی ناپیوسته علوم قضایی

دوره کاردانی علوم قضایی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز قوه قضاییه و سازمان های تابعه و نیز سایر سازمان ها، اداره ها، موسسه ها و شرکت های دولتی و خصوصی می باشد. به منظور حفظ استقلال قوه قضاییه و پیشبرد برنامه های قوه قضاییه و در راستای سیاست توسعه قضایی، تامین کادر متخصص و کاردان با ایجاد و برگزاری این مقطع بی تردید پاره ای از مشکلات دستگاه قضایی رفع خواهد شد.

دانش آموختگان این مقطع در برخی از بخش های محاکم قضایی، دادسراها، ادارات تصفیه و سرپرستی، شوراهای حل اختلاف، هیات های داوری، مرکز امور مشاوران حقوقی و کارشناسان و در پاره ای از دعاوی حقوقی و کیفری به عنوان مشاور یا کمک کارشناس حقوقی می توانند انجام وظیفه نمایند.

 

    1. کاردانی ناپیوسته معماری- معماری

این دوره کاردانی یکی از دوره های آموزش عالی است و هدف آن تربیت افرادی است که بتوانند فاصله تخصصی بین مهندس معمار و سطوح پایین تخصصی را در کارهای طراحی و اجرایی پر کرده و در زمینه طرح و اجرای ساختمان در دفاتر فنی و کارگاه های ساختمانی دستیار مهندس معمار محسوب شوند. با توجه به کمبودی که هم اکنون در زمینه تخصصی ساختمانی به چشم می خورد و عدم وجود افرادی که بتوانند طرح حهای طراحان را به زمینه های ارائه و اجرا نزدیک نمایند و صحت انجام کار را در تمامی زمینه های کیفی و کمی مرتبط تضمین نمایند و پیوندی بین مهندسین معمار و افراد بی تخصص باشند، ضرورت و اهمیت این رشته کاملا مشخص می شود. نقش و توانایی های دانش آموختگان این رشته عبارتند از:

  • نظارت به کارهای اجرایی ساختمانی و کمک به طراح در جهت صحت و دقت انجام کار
  • کار در دفاتر معماری و کمک به طراح در جهت ارائه کار طراحی
  • مدیریت کارگاه های کوچک ساختمانی

 

    1. کارداني پيوسته نقشه کشي معماري

این دوره یکی از دوره های آموزش عالی و هدف آن تربیت افرادی است که بتوانند فاصله تخصصی بین مهندس معمار و سطوح پایین تخصصی را در کارهای اجرایی معماری پر کرده و در زمینۀ طراحی به عنوان دستیار مهندس معمار همکاری نمایند. وجود افرادی که بتوانند طرح های مهندسین معمار را در زمینه های ارائه و ترسیم و رساندن یک طرح اولیه مهندس طراح به فاز 1 و 2 (ترسیم نقشه های معماری و اجرایی) یاری نمایند و انجام کار در تمامی زمینه های کیفی و کمی مرتبط بین مهندس معمار و افراد کم تخصص و یا بی تخصص همکاری داشته باشد، ضرورت و اهمیت این دوره را کاملا مشخص و محرز می نماید. توانایی های دانش آموختگان در این رشته به شرح زیر می­باشد:

  • توانایی کار در دفاتر فنی و معماری (مهندسین مشاور) و کمک در جهت ارائه کار طراح
  • توانایی اداره کارگاه های کوچک ساختمانی
  • توانایی نظارت در کارهای اجرایی ساختمانی و معماری و کمک در جهت صحت و دقت انجام کار

 

    1. کارداني پيوسته گرافيک-گرافيک

کاردان هنری فردی است که با کسب مهارت عملی در رشته خود قادر است در اجرای اثر هنری با به وجود آورنده اثر (هنرمند) همکاری کند و یا در نگهداری، مرمت و کاربری ابزار، وسایل و دستگاه های مرتبط با رشته و آماده سازی مواد و ابزار کار هنری فعالیت نماید. سرعت بالای انتقال پیام از راه تصویر به خصوص در دنیای امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در دنیایی که رسانه های تصویری بخش بزرگی از زندگی روزانه مردم را پر کرده است و انقلاب ارتباطی، جهان را به دهکده کوچک تبدیل کرده است، نیاز به یک زبان بین المللی و سریع بیشتر حس می شود. زبانی که محتاج به آموزش نیست و یا صریح صحبت می کند و با چاشنی زیبایی، قدرت و جذابیت بیشتری یافته است. با توجه به این که رشته گرافیک وسیله­ای بسیار مناسب جهت ارتباط سریع و صریح پیام های مورد نظر سطحی گسترده است، تعریف آن از ضروریات یک جامعه متمدن می باشد. نقش و توانایی های فارغ التحصیلان این رشته عبارت است از:

  • طراحی آفیس
  • طراحی جلد کتاب، مجله، نوار، بروشور، کاتالوگ
  • تصویرگری کتاب، مجله، روزنامه، کاتالوگ، و ...
  • صفحه آرایی کتاب، مجله، روزنامه و ...
  • طراحی نشانه، برچسب انواع محصولات بسته بندی و تقویم
  • طراحی تمبر، اسکناس، سکه، کارت های امنیتی، شناسایی و ...
  • طراحی حروف و خط و انیمیشن و آگهی اعلانات و ...

 

    1. کارداني پيوسته هنرهاي تجسمي نقاشي

دوره کاردانی نقاشی یکی از دوره های آموزش عالی است و هدف آن تربیت افرادی است که توانایی لازم در جهت همکاری و اجرای صحیح طرح ها و برنامه هایی از طرف هنرمند ارائه می شود داشته باشند. پیشرفت های سریع تکنولوژی به طرز حیرت آوری افکار را به سوی خود جلب نموده است، به گونه ای که انسان خود را به عنوان یک مهره کم بها تسلیم آن نموده است. آینده این شیوه از تفکر بسیار نگران کننده و غم انگیز است. تنها راه دفاع و مبارزه با این نوع تهاجم فرهنگی ترویج و اشاعه هنر سالم و متعالی است تا آدمی را متوجه فرهنگ و ارزش های خود نماید و آرامش و توازن را در بستر جامعه جاری سازد و منجر به بهبود کیفیت زندگی انسان شود. اهم توانایی های دانش آموختگان در این رشته عبارتند از:

  • اجرای کار و نمونه سازی
  • استفاده از منابعی نظیر کتب استاندارد رشته، کتب راهنما و آثار هنری موجود اساتید و هنرمندان
  • تشخیص عیوب و راهنمایی افراد تحت سرپرستی جهت تعمیرات وسایل
  • مطالعه جهت بهبود روش های کار و ارائه نظرات و پیشنهادات

 

    1. کارداني پيوسته حسابداري بازرگاني حسابداري

هدف این برنامه آموزش و تربیت افرادی است که پس از گذراندن دوره توانایی لازم را برای احراز مشاغلی در زمینه حسابداری در سطح میانی را خواهد داشت و قسمتی از نیازهای کشور تامین می گردد. با توجه به نیاز صنایع و شرکت ها به مشاغلی در زمینه حسابداری، تربیت نیروی انسانی کارآمد در این تخصص احساس می شود. برخی از توامندی­های دانش آموختگان در این رشته به شرح زیر می­باشد:

  • حسابداری انواع فعالیت های مالی
  • تهیه انواع گزارشات و صورت های مالی
  • تشخیص انواع مالیات ها و مشارکت در حل اختلافات مالیاتی
  • مشارکت در رسیدگی حسابرسی
  • مشارکت در مطالعات و بررسی ها، برنامه ریزی ها و بودجه بندی ها
  • توانایی ادامه تحصیل در سطوح بالاتر

 

    1. کارداني پيوسته تربيت بدني - تربيت بدني

 

هدف برنامه آموزش کاردانی در این گرایش تربیت افرادی است که بتوانند در حیطه تربیت بدنی و ورزش وظایف شغلی خود را به انجام رسانند. ویژگی بارز و مشخص در این رشته تربیت افرادی است که دانش و مهارت های پایه ای و فنی را فرا بگیرند و بتوانند آن ها را به فراگیران تحت آموزش انتقال دهند. اهمیت ورزش و تربیت بدنی چنان است که دولت جمهوری اسلامی باید به سالم سازی بنیادی و اشتیاق و علاقمندی نونهالان، نوجوانان به فعالیت ورزشی توجه ویژه نماید. نتیجه عملی آن نیز بارور نمودن استعدادها و ساختن نسلی توانمند، دانا و سازنده برای آینده می باشد. اهم توانایی های دانش آموختگان در گرایش تربیت بدنی در مقطع کاردانی به شرح زیر است:

  • مربی گری یا کمک مربی رشته های مختلف ورزشی
  • برنامه ریزی و اجرای مسابقات ورزشی
  • آموزش انواع مهارت های حرکتی مربوط به رشته های مختلف ورزشی
  • تشخیص آسیب های ساده ورزشی به منظور پیشگیری از صدمات احتمالی بیشتر
  • بهره گیری از بازی های پرورشی، بومی و سنتی در جهت پرورش ابعاد مختلف انسانی
  • کاربرد وسایل کمک آموزشی مربوط به هر کدام از رشته های ورزشی

 

کارشناسی:
 

  1. کارشناسي ناپيوسته معماري

کارشناس علمی کاربردی معماری فردی است که دانش و مهارت های لازم را در زمینه های معماری به منظور اجرای فعالیت طراحی فضاهای مسکونی، آموزشی، فرهنگی، تجاری و ... کسب نماید. با توجه به نیاز جامعه این برنامه جهت تربیت کارشناس برای اشتغال در مسئولیت های فنی و کاربردی تهیه شده است و در این مجموعه به اهداف و نیازهای خاص رشته در جامعه توجه گردیده است. نقش و توانایی های دانش آموختگان این رشته عبارتند از:

  • طراحی اولیه و تهیه نقشه های معماری تا مراحل اجرایی کار
  • نظارت بر اجرای کار در عملیات اجرایی ساختمان
  • عضویت در کادر فنی سازمان ها
  • همکاری با گروه مهندسین مشاور معمار جهت توسعه طرح ها
  • طراحی مراحل اول و دوم پروژه ها

 

  1. کارشناسي ناپيوسته ارتباط تصويري

هدف این دوره تربیت کارشناس در رشته ارتباط تصویری است، فردی که دانش و مهارت های لازم را در زمینه های مختلف ارتباط تصویری کسب می نماید. با توجه به بررسی وضعیت موجود و کمبود نیروهای متخصص در زمینه های هنری در کشور و با توجه به ضرورت تبلیغات در سطح کشور در کلیه زمینه ها خلاء کارشناسان ارتباط تصویری در زمینه های طراحی (ارتباط تصویری محیطی، بروشور، آرم، پوستر و...) کاملا احساس می­گردد، برای رفع این کمبود و احیاء هنر ارتباط تصویری، ایجاد دوره برای کارشناسی در ادامه دوره های کاردانی ضروری به نظر می رسد. دانش آموختگان این رشته با توجه به روند آموزشی خود قادر خواهند بود در زمینه های مشروحه ذیل فعالیت نمایند:

  • طراحی نشانه (آرم)
  • طراحی صفحه آرایی (طراحی جلد کتاب، مجله، بروشور، کاتالوگ، بولتن)، طراحی صفحات داخلی (کتاب، مجله، بروشور، کاتالوگ، بولتن)
  • طراحی بسته بندی شامل طرح لیبل، طرح فرم و حجم بسته، طرح ارتباط تصویری روی بسته)
  • طراحی پوستر، آگهی، بیل بورد
  • خوشنویسی و طراحی حروف
  • نظارت بر امور لیتوگرافی
  • طراحی تقویم، تمبر
  • تصویرسازی کتاب کودک، تصویرسازی تبلیغاتی و تجاری، تصویرسازی مطبوعاتی
  • طراحی ارتباط تصویری محیطی

 

  1. کارشناسي ناپيوسته شهرسازي

کارشناسی مهندسی شهرسازی فردی است که دانش و مهارت های لازم در زمینه های برنامه ریزی شهری و طراحی شهری به منظور اجرای فعالیت های متناسب با فرهنگ بومی و اصول شهرسازی مدرن را کسب کرده است. تربیت و آموزش کارشناس در زمینه شهرسازی، شرایطی مناسب برای ساماندهی، هدایت، توسعه، حفاظت و بهره وری از منابع موجود و بالقوه محیطی در نقاط شهری را فراهم می آورد. این دوره زمینه توسعه فنی و علمی شهرسازی در جهت همگامی با رشد و تحول کشور را فراهم خواهد کرد.

کارشناسان شهرسازی می توانند در فرآیند ساماندهی و بهبود فضای زیستی و محیط های زندگی نقش مؤثر داشته و با ارائه طرح­های مختلف در مدیریت، طرح و برنامه ریزی و اجرای طرح ها و برنامه این فضاها مشارکت نمایند. این کارشناسان به نسبت آموخته های خود قادر به تهیه طرح و برنامه در سطوحی از طرح­های شهری و روستایی بوده و عملا در فرآیند شهرسازی نقش و وظیفه حرفه ای خویش را ایفا خواهند نمود.

 

  1. کارشناسي ناپيوسته آموزش هنرهاي تجسمي-نقاشي

آموزش هنر به عنوان یکی از پایه های اصلی فرهنگ، یک راهبرد تلقی می شود و با اولویت خاص در نظام آموزش و پرورش کشور مد نظر قرار گیرد. با توجه به این که آموزش هنر در اکثر مراکز آموزش عالی با هدف پاسخ گویی به نیازهای حرفه ای خاصی صورت می گیرد و به تربیت نیروهای متخصص در امر آموزش هنر عنایتی نمی شود و فارغ التحصیلان مراکز قادر نیستند به نیاز آموزشی کشور در این زمینه پاسخ دهند. ضروری است برای پرورش خلاقیت و قدرت تفکر و تخیل دانش آموزان در درس هنر، معلمانی با تخصص ها و مهارت های معلمی لازم تربیت شوند و بر این مبنا برنامه ای با گرایش آموزش هنر تهیه و اجرا گردد. فارغ التحصیلان این دوره بر اساس توانایی­های کسب شده در روند آموزشی خود می توانند در زمینه های زیر ایفای نقش کنند:

  • هنرهای ایرانی را شناخته و مهارت نسبی در به کارگیری و آموزش آن را کسب نمایند.
  • بتوانند به تناسب مقتضیات منطقه آموزشی خود آموزش هنری افراد را به عهده بگیرند و از راه های علمی و عملی خلاقیت آن ها را ارتقاء داده و برای رشد قوه ابداع و ابتکار آن ها اقدام کنند.
  • بتوانند جایگاه، ارزش و تاثیر مثبت آموزش هنر را در ارتقاء سطح کیفی دروس برای طی مدارج بالاتر در زمینه هنر یا سایر موضوعات درسی بشناساند
  • توانایی در کشف استعدادها و ایجاد رشد و خلاقیت دانش آموزان
  • توانایی شناخت شیوه های اصلاح آموخته های نادرست و جایگزینی نمونه های صحیح را کسب نمایند
  • به روش های ارزشیابی و تعبیر و تفسیر آثار هنری دانش آموزان مسلط شوند

 

  1. کارشناسي ناپيوسته مديريت بازرگاني

دوره کارشناسی ناپیوسته مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمان ها، ادارات، موسسه ها و شرکت های دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدف های گوناگون و سطوح کارشناسی ناپیوسته می باشد. آشفتگی و نابسامانی در بسیاری از موسسات بازرگانی عموما ناشی از عدم وجود اصول صحیح مدیریت و یا عدم رعایت این اصول می باشد. آموزش صحیح مدیریت می تواند در شناخت مشکلات اقتصادی و بازرگانی جامعه و کوشش در رفع آن موثر باشد. شرکت کنندگان در این دوره افزون بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت با کاربرد این رشته آشنا می شوند.

 

  1. کارشناسي ناپيوسته علمي کاربردي حسابداري

هدف این دوره تربیت کارشناس علمی-کاربردی در رشته حسابداری است که بر اساس نظام آموزش های علمی-کاربردی گروه هشتم شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طراحی و تدوین شده است. کارشناس علمی-کاربردی فردی است که دانش و مهارت های لازم در زمینه های حسابداری صنعتی، دولتی و مالی فرا گرفته باشد. از آن جا که سیستم حسابداری نقش موثری در برنامه ریزی و کنترل عملیات موسسات اقتصادی جامعه ایفا می کند و مدیریت می تواند با تجزیه و تحلیل دقیق آن ها چگونگی اجرای عملیات را مورد ارزیابی قرار دهد و علل عدم کارایی را کشف کند و در هر مورد تصمیمات مقتضی اتخاذ نماید، تربیت کارشناسان حسابداری می تواند بسیاری از کمبودها و نارسایی ها را جبران نماید.  فارغ التحصیلان این دوره بر اساس توانایی­های کسب شده در روند آموزشی خود می توانند در زمینه های زیر ایفای نقش کنند:

  • انجام امور حسابداری عمومی در موسسات بازرگانی، بانک­ها و واحدهای تولیدی و صنعتی و موسسات دولتی
  • انجام امور حسابداری در موسسات دولتی، غیر انتفاعی و تعاونی­ها
  • حسابرسی شرکت بازرگانی، تولیدی و صنعتی
  • طراحی و اجرای سیستم های حسابداری و مالی

 

  1. کارشناسي ناپيوسته آموزش هنرهاي تجسمي

دوره کارشناسی ناپیوسته آموزش هنرهای تجسمی یکی از دوره­های تربیت معلم می­باشد که در تداوم دوره­ی کاردانی آموزش هنرهای تجسمی به منظور تحقق اهداف کلی ذیل برنامه­ریزی شده است. هدف از دوره کارشناسی ناپیوسته آموزش هنرهای تجسمی تربیت معلمانی است که دانش نظری، مهارت عملی و نگرش لازم را جهت اشتغال به فعالیت­های آموزشی و پژوهشی در زمینه آموز هنر کسب نمایند، به گونه­ای که قادر باشند استعدادهای ذاتی دانش­آموزان را از طریق آموزش صحیح هنر کشف و شکوفا ساسند و قوه ابداع و ابتکار آنها را برای رسیدن به اهداف مورد نیاز جامعه در حال توسعه پرورش دهند. فارغ­التحصیلان این دوره صلاحیت­ها و توانایی­های زیر را دارا هستند:

  • هنرهای ایرانی را شناخته و مهارت نسبی در به کارگیری و آموزش آن را کسب کرده­اند.
  • می­­توانند به مقتضیات منطقه آموزشی خود آموزش هنری دانش­آموزان را بر عهده گرفته و از راه­های علمی و عملی خلاقیت آن ها را ارتقاء داده و برای رشد قوه ابداع و ابتکار آنها اقدام نمایند.
  • می­توانند جایگاه، ارزش و تاثیر مثبت آموزش هنر را در ارتقاء سطح کیفی دروس برای طی مدارج بالاتر در زمینه هنر یا سایر موضوعات درسی بشناسانند.
  • توانایی شناخت شیوه­های اصلاح آموخته­های نادرست و جایگزینی نمونه­های صحیح
  • تسلط بر روش­های ارزشیابی و تعبیر و تفسیر آثار هنری دانش­آموزان
 
  1. کارشناسي مهندسي معماري

دوره کارشناسی مهندسی معماری به منظور کارایی و نگرش عمومی، کسب دانش و توانایی لازم برای تولید اثر معماری و نقد و بررسی آثار معماری در حوزه های گسترده شامل فن ساختمان، اصول نگهداری و مرمت ابینه و تئوری های موجود در زمینۀ ایجاد فضاهای انسان ساخت تعریف شده است. دروس پیشنهادی برای این رشته بر پایه چنین نگرشی در خدمت دروس طراحی قرار می گیرند تا بدین وسیله کارشناس معماری به هنگام ایفای نقش در عرصه های حرفه ای و یا پژوهشی آتی، به دانش و مهارتی عمومی و قابل کاربرد در زمینه های مختلف این رشته دست یابد. کارشناس معماری باید به طور آگاهانه، اطلاعات مورد نیاز برای یک پروژه را جمع­آوری، اولویت بندی و جمع بندی نموده و با کاربرد هر یک از آن ها در جای خود و دانش پایه کسب شده، یک پروژه معماری مبتنی بر سامانه منسجم ارائه دهد. توانایی های دانش آموختگان این رشته عبارتند از:

  • طراحی (تک بنا یا مجموعه زیستی کوچک)، از طرح های اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده بنا؛ این زمینه از کار معمار در حقیقت وظیفه محوری او را تشکیل می دهد.
  • همکاری با گروه مهندسان مشاور معماری در جهت توسعه طرح ها و تهیه نقشه های معماری مراحل یک و دو
  • نظارت بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی
  • مشارکت در مدیریت اجرایی پروژه های معماری
  • عضویت در کادر فنی شهرداری ها و سازمان های مشابه
  • تدریس در دوره های کاردانی و همین طور دبیرستان های فنی حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش

 

  1. کارشناسي مهندسي شهرسازي

رشد شهرها و شهرگرایی در سده اخیر، روز به روز به مسائل شهری ابعاد جدیدتری بخشیده است. امروزه مراقبت و هدایت توسعه شهری و ساماندهی مناطق پیرامون شهرها از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. آموزش در دوره کارشناسی مهندسی شهرسازی، زمینه ای مناسب برای هدایت توسعه و حفاظت و بهره وری از منابع موجود و بالقوه محیطی در نقاط شهری را فراهم می آورد. این دوره ضمن تحول و ارتقاء کیفی آموزش تخصصی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته شهرسازی، دگرگونی کیفی در آموزش دوره های دکتری شهرسازی را نیز فراهم کرده و مایۀ توسعه فنی و علمی شهرسازی در جهت همگامی با رشد و تحول کشور خواهد گردید.

شهرسازی در عین تخصصی بودن، دارای خصلت میان رشته­ای بوده و با زمینه­های گوناگون در سطوح روستایی، شهری و منطقه ای از یک سو و سطوح فنی و انسانی و محیطی از دیگر سو، در ارتباط است. کارشناسان شهری می توانند در فرآیند ساماندهی و بهبود فضای زیستی و محیط های زندگی نقش مؤثر داشته و با ارائه طرح­های مختلف در برنامه­ریزی، تهیه و اجرای طرح فضاها مشارکت نمایند. این کارشناسان به نسبت آموخته های خود قادر به تهیه طرح و برنامه در سطوحی (طرح­های شهری و روستایی) بوده و عملاً در فرآیند شهرسازی نقش و وظیفه حرفه­ای خویش را ایفا می­کنند.

 

  1. کارشناسي پیوسته معماري داخلي

دوره آموزشی کارشناسی رشته معماری داخلی یکی از دوره های آموزش عالی برای تربیت نیروهای آشنا به مبانی نظری معماری داخلی و مبانی عملی آن است. ماهیت این رشته، میان رشته­ای بوده و به میزان بهره­مندی از دانش معماری و علم محاسبات و دانش فنی تحلیل انسان-محیط-محصول، از ظرفیت های هنری برای زیباسازی بستر زیست انسان نیز استفاده می کند. فارغ التحصیلان این دوره بر اساس توانایی های کسب شده در روند آموزشی خود می توانند در زمینه های زیر ایفای نقش کنند:

  • نظریه پردازی و ایده دهی در زمینه مسائل و پروژه های معماری داخلی
  • طراحی فضاهای داخلی و عناصر معماری به وسیله اسکیس و راندو و مدل های سه بعدی
  • امکان نمونه سازی و مدل سازی دو بعدی و سه بعدی طرح ها به وسیله رایانه
  • گردش در محیط های مجازی از طریق انیمیشن و پویا نمایی
  • تعریف مناطق عملکردی اجزای معماری داخلی و سناریوی استفاده محیط
  • جانمایی و چیدمان اجزای معماری داخلی بر اساس نیازهای عملکردی، استتیکی یا سمبلیک
  • انجام تحقیقات در زمینه معماری داخلی بر اساس صورت مسئله مشخص و پاسخ به نیازی تعریف شده

 

  1. کارشناسي پیوسته ارتباط تصويري

طراحی گرافیک یکی از گرایش های مهم و زیر مجموعه ارتباط تصویری است که در یک روند ارتباطی پیام های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تجاری و ... را به کمک عناصر تصویری و نوشتاری به مخاطبین خود در جامعه منتقل می نماید. طراحی گرافیک امروزه ارائه کننده راه حل های مناسب خلاق تصویری در امر ارتباطات در سطح محلی، ملی و جهانی است. با توجه به اهمیت رشته طراحی گرافیک، تدوین واحد های درسی مطابق با شرایط روز جهانی و آمادگی کامل فارغ التحصیلان جهت جذب بازار کار در ایران ضروری است. ضمنا هویت دادن به محتوای دروس ارائه شده از نظر ارزش های فرهنگی و بومی جامعه از اهمیت به سزایی برخوردار می­باشد و بازنگری دروس از اهداف اصلی بوده است.  فارغ التحصیلان این رشته قابلیت و توانایی لازم در طراحی گرافیک را در طول دوره کسب نموده و قادر خواهند بود علاوه بر طراحی توسط ابزارهای مربوطه از نرم افزارهای خاص و فنون و قابلیت های این نرم افزارهای تخصصی نیز بهره برداری کرده و در دفاتر تخصصی گرافیک و چاپ انجام وظیفه نمایند.

 

  1. کارشناسي پیوسته حسابداري

مقطع تحصیلی کارشناسی حسابداری یکی از رشته های آموزش عالی است که هدف آن آموزش و تربیت نیروی انسانی واجد شرایط در حوزه گزارشگری مالی بنگاه های اقتصادی، سازمان های دولتی، حسابرسی و اعتباردهی گزارش های مالی است. ثبت و گزارشگری مالی نقشی برجسته در حوزه علوم مالی دارد و به ایفای مسئولیت پاسخگویی مدیریت و بسترسازی تصمیم گیری ذینفعان برون سازمانی یاری می­رساند؛ به علاوه آنچه موجبات استفاده از گزارشات مالی را فراهم می آورد اعتماد عمومی به ارائه منصفانه محتوای گزارش ها است. بنا بر طبیعت واحدهای گذرانده شده و کارآموزی های ضمن تحصیل، این فارغ التحصیلان در مشاغل تعریف شده در رشته کارشناسی حسابداری قابلیت انجام کار را خواهند داشت.
 

  1. کارشناسي پیوسته مديريت مالي

این دوره یکی از دوره­های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل آن آموزش نیروی انسانی متخصص برای شرکت های دولتی و خصوصی است. در این دوره دانشجویان با تئوری های نوین مدیریت مالی و کاربرد آن آشنا خواهند شد. با توجه به تحولات جهان امروز، کشورها جهت حل مشکلات اقتصادی نیازمند راهکارهای مناسبی جهت استفاده بهتر از امکانات و ثروت های خدادادی خود می باشند. تنظیم چنین شرایطی نیاز به گسترش و توسعه دانش سرمایه گذاری و استفاده از تحقیقات و تجربیات اندیشمندان رشته مالی است.

شرکت کنندگان در این دوره علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت مالی با زمینه های نوین در این رشته و جایگاه آن در عرصه عمل آشنا خواهند شد. دانش آموختگان این دوره علاوه بر توانایی تجزیه و تحلیل و حضور فعال در بازارهای مالی می توانند وضعیت مالی شرکت ها و موسسات را مورد ارزیابی قرار داده و در اخذ تصمیمات مالی مؤثرتر سازمان ها، نقش اساسی ایفا کنند.

 

  1. کارشناسي پیوسته روانشناسي

روانشناسی علمی است که به توصیف، تبیین، پیش بینی و کنترل رفتارها و فرایندهای ذهنی انسان به عنوان مخلوقی الهی در ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی، اخلاقی و معنوی با استفاده از منابع و روش های تجربی، عقلی و وحیانی می پردازد. هدف از این دوره کارشناسی یادگیری مبانی و مفاهیم روانشناسی در حوزه های مختلف اجتماعی، بالینی، تجربی، تحولی، روش شناختی، شخصیت شناختی، و فیزیولوژیک با توجه به فرهنگ بومی و دینی کشور به منظور توانمندسازی دانشجو در حیطه های دانشی، بینشی و توانشی و کاربرد آن ها در زندگی فردی و اجتماعی است.

 

  1. کارشناسي پیوسته طراحي پارچه

طراح پارچه و لباس نقش ارزشمندی را در صنایع تولیدی پارچه بر عهده دارد. طراح پارچه نه تنها باید از هنر طراحی و علم آن اطلاع داشته باشد، بلکه باید نسبت به نیازهای بازار مطلع بوده و بتواند در مشاغل مربوطه در صنعت نیز نقش خود را به خوبی ایفا نماید. با توجه به لزوم ارتقاء سطح کیفی و کمی طراحی و تولید پارچه در کشور، تربیت نیروی انسانی کارشناس و کارآمد مورد نیاز کارگاه ها و کارخانجات نساجی و واحدهای تولیدی پارچه بسیار ضروری است. دانش آموختگان این رشته با توجه به روند آموزشی خود قادر خواهند بود در زمینه های مشروحه ذیل فعالیت نمایند:

  •  شناسایی و به کار گیری روش های سنتی و صنعتی بافت و چاپ پارچه
  • شناسایی و استفاده از ماشین آلات بافت و چاپ پارچه
  • شناسایی و به کارگیری انواع وسایل مورد نیاز
  • شناسایی راپرت بندی و به کارگیری آن در طراحی پارچه
  • شناسایی انواع رنگ ها و کاربرد آن در طراحی و چاپ پارچه
  • مهارت های کافی برای اجرای طراحی پارچه در کارخانجات و تولیدی های پارچه
  • نظارت بر اجرای طرح پارچه
  • طراحی انواع پارچه لباس و منسوجات دیگر از قبیل رومبلی، صندلی ماشین، پرده و ...

 

کارشناسی ارشد

  1. کارشناسي ارشد ناپيوسته مهندسي معماري منظر

توسعه نیازهای مادی و معنوی زندگی انسان با توجه به ارتقای معیارهای جوامع در عصر جدید که ناشی از توسعه فناوری و افزایش استانداردهای زیستی او می باشد، ضرورت توجه به عرصه های بیرونی را افزون ساخته است. از این رو توجه و توسعه رشته معماری منظر به مثابه هنر و دانشی که توجه خود را به طراحی فضاهای بیرونی توده های ساختمانی معطوف می دارد، ضرورت می یابد.

با توجه به ماهیت میان رشته ای معماری منظر، لازم است طراحی فضاهای مربوط به آن ها به صورت گروه کاری و مشارکت تخصص های مختلف انجام گردد. لذا نقش معماران منظر به عنوان راهبر گروه طراحی و مدیریت هدایت مطالعات و اقدامات اعضای گروه اهمیت ویژه ای دارد. لهذا لازم است برنامه ریزی درس ها به گونه ای باشد که به تحقق توانایی های ذکر شده برای معماران منظر برای ایفای نقش هدایت و راهبری گروه طراحی بیانجامد.
 

  1. کارشناسي ارشد ناپيوسته مهندسي معماري

دوره کارشناسی ارشد مهندسی معماری به عنوان دوره تحصیلات تکمیلی، پس از طی دوره کارشناسی مهندسی معماری مطرح می باشد. با توجه به نیاز کشور به بهره گیری از معمارانی مجرب در زمینه های اجرایی و تحقیقاتی و نیز با توجه به استقبال قابل توجه دانش آموختگان معماری به ادامه تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری معماری، راه اندازی این دوره ضروری به نظر می رسد.

فارغ التحصیلان این دوره بر اساس توانایی های کسب شده در روند آموزشی خود می توانند در زمینه های زیر ایفای نقش کنند:

  • فعالیت به عنوان مهندس مشاور معماری در جهت طراحی بناها، توسعه طرح­ها و تهیه نقشه­های معماری فاز یک و دو
  • فعالیت به عنوان مهنس مشاور معماری در زمینه های برنامه­ریزی، تحقیقات و مطالعات محیط، انسان و ساخت
  • فعالیت در زمینه های پژوهشی با ورود به حوزه­های نظری معماری
  • فعالیت­های نظارتی در عملیات اجرایی ساختمان
  • همکاری محوری با متخصصین ذیربط

 

  1. کارشناسي ارشد ناپيوسته فناوري معماري-ديجيتال

رشته فناوری معماری در ادامه دروس حوزه فن ساختمان در برنامه آموزشی مهندسی معماری فراهم کننده شرایط لازم برای افزایش دانش، مهارت، و کارایی فارغ التحصیلان رشته های مهندسی معماری و نیز مهندسی عمران در زمینه مسائل فنی ساختمان و تلفیق دو مقوله معماری و مهندسی عمران با یکدیگر به عنوان یک تخصص میان رشته ای می باشد.

در حال حاضر بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان رشته های مهندسی معماری علاقمند به ادامه تحصیل در زمینه تکنولوژی معماری، سیستم های ساختمانی و روش های ساخت می باشند. هیچ یک از گرایش های کارشناسی ارشد معماری که تا کنون برنامه­ریزی و دایر شده­اند، تامین­کننده چنین شرایطی نمی باشند. با دایر شدن رشته های فناوری معماری دانش آموختگان رشته معماری قادر خواهند بود ضمن پرداختن به موضوعات فوق الذکر، اطلاعات لازم برای اجرای پروژه های بزرگ ساختمانی که نیازمند آشنایی عمیق­تر به هر دو تخصص معماری و سازه می باشند را کسب نمایند. همچنین دانش آموختگان رشته های مهندسی عمران که علاقه مند به آشنایی بیشتر با طراحی معماری هستند، می توانند با ادامه تحصیل در این رشته با اصول و مبانی طراحی معماری و تاثیر آن در طراحی ساختمان و سازه آشنا شوند و سیستم های ساختمانی جدید، فناوری های نوین در طرح­های معماری را فرا گیرند و بدین ترتیب زمینه های همکاری نزدیک و مؤثر آن ها با معماران در پروژه های مختلف بیش از پیش فراهم گردد.

دانش آموختگان این رشته با توجه به روند آموزشی در دوره های قبلی خویش (معماری و مهندسی عمران) و این دوره قادر خواهند بود در زمینه های مشروحه ذیل فعالیت نمایند:

  • فعالیت به عنوان مهندس مشاور در طراحی ساختمان ها از مرحله اول تا مراحل اجرایی و طراحی اجزا و عناصر تشکیل دهنده ساختمان
  • همکاری در طراحی معماری و سازه پروژه های بزرگ ساختمانی که از ویژگی های خاصی از نظر طراحی برخوردارند
  • برنامه ریزی، مدیریت و هماهنگی جهت اجرای پروژه های ساختمانی
  • نظارت بر اجرای کارهای ساختمانی (نظارت عمومی و نظارت عالیه)
  • همکاری و مشارکت با سایر متخصصین و دست اندرکاران طراحی و اجرای ساختمان ها (مهندسین تاسیسات مکانیکی، الکتریکی و ...)
  • فعالیت در زمینه آخرین حوزه های تخصصی مرتبط با تکنولوژی معماری و گرایش های تخصصی آن که شامل معماری بیونیک (مبتنی بر یافته های علم بیونیک) و معماری دیجیتال (مبتنی بر فرآیندهای پارامتریک و دیجیتال) می باشد.
 
  1. کارشناسي ارشد ناپيوسته فناوري معماري-بيونيک

رشته فناوری معماری در ادامه دروس حوزه فن ساختمان در برنامه آموزشی مهندسی معماری فراهم کننده شرایط لازم برای افزایش دانش، مهارت، و کارایی فارغ التحصیلان رشته های مهندسی معماری و نیز مهندسی عمران در زمینه مسائل فنی ساختمان و تلفیق دو مقوله معماری و مهندسی عمران با یکدیگر به عنوان یک تخصص میان رشته ای می باشد.

در حال حاضر بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان رشته های مهندسی معماری علاقمند به ادامه تحصیل در زمینه تکنولوژی معماری، سیستم های ساختمانی و روش های ساخت می باشند. هیچ یک از گرایش های کارشناسی ارشد معماری که تا کنون برنامه­ریزی و دایر شده­اند، تامین­کننده چنین شرایطی نمی باشند. با دایر شدن رشته های فناوری معماری دانش آموختگان رشته معماری قادر خواهند بود ضمن پرداختن به موضوعات فوق الذکر، اطلاعات لازم برای اجرای پروژه های بزرگ ساختمانی که نیازمند آشنایی عمیق­تر به هر دو تخصص معماری و سازه می باشند را کسب نمایند. همچنین دانش آموختگان رشته های مهندسی عمران که علاقه مند به آشنایی بیشتر با طراحی معماری هستند، می توانند با ادامه تحصیل در این رشته با اصول و مبانی طراحی معماری و تاثیر آن در طراحی ساختمان و سازه آشنا شوند و سیستم های ساختمانی جدید، فناوری های نوین در طرح­های معماری را فرا گیرند و بدین ترتیب زمینه های همکاری نزدیک و مؤثر آن ها با معماران در پروژه های مختلف بیش از پیش فراهم گردد.

دانش آموختگان این رشته با توجه به روند آموزشی در دوره های قبلی خویش (معماری و مهندسی عمران) و این دوره قادر خواهند بود در زمینه های مشروحه ذیل فعالیت نمایند:

  • فعالیت به عنوان مهندس مشاور در طراحی ساختمان ها از مرحله اول تا مراحل اجرایی و طراحی اجزا و عناصر تشکیل دهنده ساختمان
  • همکاری در طراحی معماری و سازه پروژه های بزرگ ساختمانی که از ویژگی های خاصی از نظر طراحی برخوردارند
  • برنامه ریزی، مدیریت و هماهنگی جهت اجرای پروژه های ساختمانی
  • نظارت بر اجرای کارهای ساختمانی (نظارت عمومی و نظارت عالیه)
  • همکاری و مشارکت با سایر متخصصین و دست اندرکاران طراحی و اجرای ساختمان ها (مهندسین تاسیسات مکانیکی، الکتریکی و ...)
  • فعالیت در زمینه آخرین حوزه های تخصصی مرتبط با تکنولوژی معماری و گرایش های تخصصی آن که شامل معماری بیونیک (مبتنی بر یافته های علم بیونیک) و معماری دیجیتال (مبتنی بر فرآیندهای پارامتریک و دیجیتال) می باشد.

 

  1. کارشناسي ارشد ناپيوسته معماري و انرژي

 

با بروز بحران انرژی در جهان معاصر و اهمیت ذخیره سازی انرژی های با ارزش فسیلی کشورمان برای نسل های آینده و در شرایطی که انواع آلودگی های ناشی از مصرف انرژی های فسیلی، محیط زیست را با خطرات بسیار جدی روبه رو ساخته است، ایجاد تحول در اذهان عمومی و جایگزین ساختن الگوهای زیستی مبتنی بر تعادل، صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی، امری حیاتی است. نسل حاضر در صورت عدم بهره گیری صحیح از ثروتی که در اختیار دارد و نیز نادیده گرفتن حق آیندگان در این زمینه، عدم پایداری توسعه را ایجاد خواهد کرد. در این میان تربیت نیروی آفرینش و خلاقیت معماران نقش بسیار مهمی در ایجاد و امکان استفاده از فرهنگ نوین معماری همسو با ارتقاء سطح زندگی و کاهش مصرف انرژی ایفا می نماید.

دانش آموختگان پس از اتمام دوره با جزئیات و اصول طراحی اقلیمی آشنا شده و قادر خواهند بود ساختمان ها و مجتمع های زیستی کارآمد از لحاظ صرفه جویی در مصرف انرژی را طراحی نمایند. همچنین از جمله دیگر توانایی های دانش آموختگان این رشته، توانایی ممیزی انرژی در ساختمان های موجود کشور در جهت بهینه سازی آن ها خواهد بود.

 

  1. کارشناسي ارشد ناپيوسته مطالعات معماري ايران

 

رشته دانشگاهی تاریخ معماری ایران، که با عنوان «مطالعات معماری ایران» تاسیس شده است، در جلب توجه دانشجویان به معماری اسلامی و ایرانی و بازگشت به هویت دینی و بومی بسیار مهم است. این رشته می تواند دیگر رشته های مرتبط با معماری را نیز تحت تاثیر قرار دهد و مواد علمی لازم را برای چنین توجهی در میان آن ها نیز فراهم آورد. امروزه بیش از هر زمان دیگر، تربیت متخصصانی برای شناسایی معماری گذشته ایران، ارزش های کیفی نهفته در آن و تاریخ هزاران ساله اش برای پاسخگویی به نیازهای مبرم و جدی امروز، ضرورت پیدا می کند.

فارغ التحصیلان این دوره می توانند به عنوان پژوهشگر تاریخ معماری و شهرسازی ایران در مراکز پژوهشی مرتبط، اعم از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، سازمان میراث فرهنگی و گروه های باستان شناسی یا به عنوان مدرس تاریخ معماری و شهرسازی در دانشگاه ها و مراکز علمی و یا به عنوان مشاور در گروه های علمی، طراحی و معماری و شهرسازی به کار اشتغال ورزند.

 

  1. کارشناسي ارشد ناپيوسته مهندسي معماري اسلامي

 

هدف از این رشته تربیت و آموزش افرادی است که با توجه به رعایت و حفظ مسائل زیبایی شناسی معماری و توجه به مسائل مربوط به کاربری و آسایش انسانی و اقلیمی و صوتی، به مسائل و دیدگاه های اسلامی و رعایت اصولی که اسلام به آن تاکید دارد در طراحی بنا و معماری و شهرسازی متعهد باشند. همچنین توانا نمودن و تربیت دانشجویانی که به نگرش اسلامی و آئینی در طراحی معماری توجه داشته باشند.

با توجه به این که یک چهارم جمعیت جهان و نود و هشت درصد جمعیت ایران مسلمان می باشد و همچنین تفکر آئینی که در سابقه تاریخی ایران یکی از برجسته ترین مسائل بوده است، ظهور اسلام که کامل ترین دین و آخرین دین الهی است تحولات شگرفی در معماری ایرانی ایجاد کرده است و ایران را با داشتن مشاهیر و آثار قوی در زمره مطرح ترین کشورهای اسلامی قرار داده است. با این وجود، نیاز به تربیت مهندسینی که اشراف کامل به این تفکر داشته باشند یکی از نیازهای جامعه امروز ماست که بتواند تفکر دینی را به زندگی فضائی و روزمره ما بیافزاید تا فضای اسلامی بر زندگی ما حاکم شود.